Gör reklam på rätt sätt

Vad får du och vad får du inte göra när det kommer till reklam? Om du har en butik längs en gata behöver du inte vara särskilt orolig för att göra lagliga övertramp, särskilt inte med en gatupratare eller en affischhållare där dina bästa erbjudanden står på display. Men det är inte alltid så enkelt.

mjölk reklamMarknadsföring kan vara en känslig fråga – om det görs på del sätt och är antingen vilseledande eller aggressivt, eller både ock. Med ett enkelt och tydligt budskap på en display av något slag, från till exempel https://www.displayexperten.se/category/gatupratare, är det svårt att göra fel. Men när är det på gränsen till att bli olagligt?

Omstridda reklamkampanjer

I Resumé diskuteras den väldigt omstridda och kritiserade reklamkampanjen ”Spola mjölken” från Oatly. Ett företag som säljer havremjölk, och gärna vill ta över marknadsandelar från mjölkindustrin – genom att be alla att sluta dricka mejeriprodukten mjölk. Men är det ett bra sätt att ta över marknaden på? I artikeln diskuteras det om huruvida Oatly är för stora för att pajkasta mjölknäringen och att det därför kan vara olagligt att gå tillväga så som de gör. Det man kan säga är i alla fall att företaget sticker ut hakan – och det rejält.

Andra omtalade reklamer och sätt att synas på är hur nätcasinon använder sig av svenska influencers för att spela på nätcasinon och samtidigt sända det live. Det är ett sätt att försöka nå ut med sin marknadsföring och samtidigt kringgå svenska lagar. Inte minst när det är barn och ungdomar som utsätts för marknadsföringen. I SVT hår det att läsa om hur marknadsföringsknepet kan vara olagligt, särskilt om man marknadsför ett spelbolag som inte har licens i Sverige. Samtidigt är det riktigt svårt för svenska myndigheter att agera, så som Spelinspektionen. Det är klurigt att avgöra när det pågår en olaglig verksamhet och när det är lagligt.